Khamis, Mei 24, 2012

Tahukah anda? Protien Ikan kekalkan kesihatan


Lazimnya, ramai orang lebih menggemari ayam berbanding ikan. Kononnya berbau hanyirlah, banyak tulanglah dan macam-macam alasan lagi.Tetapi kalo korang nak tahu, ikan adalah penyumbang utama protien untuk badan manusia. Ia dipercayai membekalkan 60 hingga 70 peratus protien haiwan kepada badan manusia. Korang mesti nak tahukan kenapa pentingnya protien kepada tubuh manusia. Ini kerana protien ni sebenarnya amat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan semua anggota badan. Ia berfungsi untuk membina tisu, kulit, kuku, rambut dan organ dalaman termasuk otak serta jantung. Bukan setakat itu sahaja, protien juga digunakan sebagai sumber tenaga dan haba sekiranya bekalan lemak dan karbohidrat dalam badan tidak mencukupi. Jadi, lepas ni jangan ada alasan lagi untuk katakan tidak pada ikan. Tengah menanti siapalah nak belanja Ieza makan kari kepala ikan ni. Heheheheee....

3 comments:

jemarisuri berkata...

ikan menu setiap hari di umah js...hehe..mmg byk resipi kan blh buat ngan ikan...hihi...

IntaNBerliaN berkata...

umah saya tak pernah putus dgn ikan tp ayam pun xpnh putus gak..hehheh

ERYZA berkata...

Saya tulih jer pandai, tp jarang jugak ikan singgah kat umah :)