Jumaat, Julai 27, 2012

Sudahkah anda senyum hari ini ???




Senyuman boleh didefinasikan sebagai  gerak tawa ekspresif yang tidak bersuara tetapi dapat mewujudkan rasa senang, tenang juga bahagia. Ia juga boleh diibaratkan sebagai penawar di kala kita kesedihan. Senyum di dalam kesedihan menimbulkan 1000 persoalan untuk ditafsirkan....... tapi senyum di dalam kegembiraan memberi jawapan kepada 1000 persoalan. 
Sesungguhnya, di dalam agama Islam, senyum juga boleh ditakrifkan sebagai satu ibadah, ini kerana senyum itu adalah sedekah. Rasullullah SAW pernah bersabda, " Bani Adam setiap harinya memiliki kewajiban untuk bersedekah sejak matahari mulai terbit". 
Seorang sahabat yang tidak memiliki apa-apa untuk disedekahkan bertanya kepada Rasullullah " Jika kami ingin bersedekah, namun tidak memiliki apapun, lantas apa yang boleh kami sedekahkan dan bagaimana kami menyedekahkannya?" tanya sahabat.
Barangkali di benak fikiran kita mungkin berfikir bahawa sedekah itu adalah merupakan pemberian yang berbentuk wang, pakaian atau apapun material atau barang yang boleh dinikmati penerima secara fizikal. Sesungguhnya seperti yang dikatakan Rasullullah SAW ; "Sesungguhnya pintu-pintu kebaikan itu banyak, tasbih, tahmid, takbir, tahlil (dzikir), amar ma'ruf nahi mungkar, menyingkirkan penghalang (duri, batu) dari jalan, menolong orang, sampai senyum kepada saudaramu pun adalah sedekah".
Dari sisi psikologi, senyum boleh dikatakan sebagai penawar stress, memberi kesan berseri dan optimis, menjadi lebih tenang dan rileks juga meningkatkan kekebalan dari sudut mental.
Jadi, sudahkah anda SENYUM hari ini???

Photobucket  










9 comments:

cik.einaaa berkata...

senyum sokmo;)

hehehehee;)

salam ramadhan dan selamat berbuka;)

Ena's Stories berkata...

salam kenalan...kite lawat awak pulak dan follow awk...hehehehe...
"seyum tu awek muda tau.."

Kakzakie Purvit berkata...

Sehinggakan ada yg senyum walau hati sedang menangis ka Ieza..

Ruse Sulaiman berkata...

Senyum tgk iman... :)
Senyum di sini juga :)

azievee berkata...

bukan setakat senyum jek..sampai tersengeh2 pun ada gak...hehehe

mummyrinazone beauty berkata...

arini pagi2 bagun dah senyum tgk muka anak anak=)

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

senyum xperlu kata apa2 hihihi

masyi berkata...

senyum kat sini bila tgok entry nei..he...follow awk keyh

Suzie Yusof Mohamed berkata...

da senyum da :))

kite dtg follow awak :))