Selasa, Disember 24, 2013

Sudut mari bercerita.....

 
Hari ni sudah lebih sebulan saya melepak di rumah. Maksudnya sekarang saya sudah rasminya menjadi seorang suri rumah. Bosan? Tidak jugak. Rasanya banyak lagi kerja yang boleh dibuat kat rumah ni (memasak, mengemas, tengok citer korea...hihihi) dari dok tercongok mengadap komputer dari pagi sampai ke petang kat opis tu. Dah la takde kawan pompuan kat situ. Tapi sayang jugak, maklumlah dah lebih  6 tahun bekerja di situ.
Buat masa sekarang seronok jer dok rumah maklumla cuti sekolah kan. Jadi rumah ni 'havoc' dengan anak-anak walaupun 'pening ar'. Sebab berhenti kerja pun adalah kerana nak memberi lebih fokus kepada keluarga dan kos yang sara hidup yang meningkat tapi gaji yang tak meningkat.Hahahah... 
Setelah dicongak, kos minyak kereta, duit tol, duit parking, memang sudah tidak berbaloi saya kerja di situ. Cam kelakar lak, orang lain kos meningkat sibuk bekerja menambah pendapatan, ni terbalik plak citernya. Kebetulan, tak lama lagi anak sulung nak masuk sekolah kebangsaan dan sekolah agama. Jadi kenalah beri lebih perhatian kat situ, maklumla zaman dulu dan sekarang banyak sangat bezanya. Lagi satu nak kena kira duit bas sekolah, duit transit sekolah agama lagi. Itu baru untuk sorang, belum lagi yang 2 orang lagi tu.  Tak lama lagi rutin harian adalah mengantar anak-anak ke sekolah ajelah. Cuma tinggal Irham Haziq je la kat umah. Kesian dia,,, abang-abang dia mula bersekolah tadika di usia 4 tahun, tapi dia 4 tahun dok umah jelah la teman ibu. Maklumla tak berapa nak mampu dengan yuran pendaftaran sekolah tadika yang macam nak masuk 'U'  tu. Beribu-ribu RM, lainla kalo ada tadika KEMAS kat sini. Takpe...baru 4 tahun, walaupun ikutkan birthday dia yang ke-3 thn pun belum sampai lagi (28 Disember). Tapi dalam dok melepak kat rumah ni, saya masih lagi dok terfikir, apa la benda yang boleh dibuat untuk menambahkan pendapatan. Terfikir jugak nak buat bisnes online tapi bisnes apa yer???
Photobucket

2 comments:

msredcheesecake berkata...

sy teringin nak jadi surirumah tapi belum mampu lagi...

ERYZA berkata...

@msredcheesecake Tu yg kena fikir cari sumber pendapatan lain plak. Dok umah mmg ler syok:)